zelf reflecterend ©
WIE IS RANDELL
GEEST-RIJK
transformatie
kabbala levensboom
draak/slang symboliek
vergelijkingen draak boom
brein en onderbewustzijn
pijnappelklier
hersenfrequenties
scheppingsvisioen
tijd/ruimte continuüm
uittredingen
droom en tijdreis
KUNST
GRAANCIRKELS
POËZIE
ETHIEK
contact
|
|
GEEST-RIJK
vergelijkingen draak en boom
De boom en de slang-draak zijn elkaar toegewezen. Ze zijn in wezen onlosmakelijk met elkaar verbonden.
DE KOSMISCHE LEVENSBOOM VAN MAYA-KONING PACAL
Beschouwing van de tekening van de grafplaat, de omlijsting daarbij
(nog?) niet inbegrepen.
Ik betwijfel of het kleurgebruik in deze tekening een natuurgetrouwe
afspiegeling van de orginele grafplaat is. Hoe geniaal en gevorderd in
vermogens de maya-beschaving ook was en hoe leerzaam deze voorstelling
ook mag blijken, de tekening staat in verband met haar eigen cultuur en
ontwikkelingsfase. Bovendien mag men zich er rekenschap van geven dat
er sprake is van grafschennis. Er was maar liefst drie jaar zwoegen
voor nodig om uiteindelijk de crypte te kunnen betreden.
De tekening kan eenvoudig in vijf onderdelen worden opgesplitst,
hetgeen in feite reeds door het gebruik van verschillende kleurtonen is
geschied.
Onderdeel 1; De veelkleurige koning Pacal die in een merkwaardige houding is afgebeeld.
Onderdeel 2; Dat wat te boek staat als een aardmonster en in zacht roodbruine tinten aanschouwelijk is gemaakt.
Onderdeel 3; De levensboom in bruine kleuren.
Onderdeel 4; De vogel in het blauw.
Onderdeel 5; De zwevende goudgele elementen.
Ad 1; Opvallend is dat dit onderdeel zowel qua kleurgebruik als
figuratie beduidend anders is dan de andere onderdelen die abstracter
voorkomen en waarin kleurverschillen zeer gering zijn. Het is daarmee
alsof de grote leider in een andersoortige bestaansdimensie terecht is
gekomen. Dit contrast plus de nodige extra merkwaardigheden leidt zoals
we gaandeweg zullen zien tot voeding voor vele suggesties. De koning
bevindt zich aan de basis van de boom en schijnt te worden opgeslokt
door een aardmonster. Vreemd is de bijna foetusachtige houding. Het
zitvlak van deze vorst verdwijnt in zekere expressies van de
aardedraak. Dit brengt ons reeds op het spoor van de aarde-energie
verbonden met stuit- en ook wel het geslachtschakra. De gedachte aan
het kundalini-vuur vindt zijn entree, waarover meer bij het 2e
onderdeel. Indien we de tekening een kwartslag linksom draaien dan is
het alsof de koning een bepaalde dans uitvoert. Iets dergelijks moet
het geval zijn. Ik meen een soort pantominespel te herkennen. De vaste
grond is wellicht met het overlijden van deze Pacal onder zijn voeten
weggeslagen. De rechterhand opgetrokken beeldt sublimatie uit of
misschien ook wel een snavel, in ieder geval toespitsing. De
linkerhand, omlaag gericht, zou een teugel kunnen vasthouden of een
boogsnaar kunnen aantrekken ware het niet dat dergelijke attributen
ontbreken. Daarom kan het simpelweg uitzetting en samentrekking
verbeelden, twee van de drie indische guna´s of hoedanigheden,
namelijk Rajas en Tamas. Pacal houdt de ogen open en de blik, het
gelaat als zodanig, gericht op de hemelkleurige vogel of wat daar
althans voor doorgaat.
Ad 2; Positioneel gezien kan de rode afdeling als onderwerelds worden
bestempeld. Grote witte slachttanden duiden op een monsterlijke
gedaante. Voor het overige zijn er voor de leek nauwelijks nog concrete
elementen op te merken. Het geheel doet ook denken aan een kosmische
oven of een laboratorium ten aanzien van voormanifeste zaken. Opvallend
zijn de langerekte vurige tongen links en rechts, die de koning lijken
op te slokken. In de monsterlijke figuur valt een masker of kop te
herkennen met als hoofdtooi misschien een offeraltaar of een zetel
waarop of waarin dan de koning. Verder links en rechts van de tanden
golvende lijntjes, zelfs druppels, waardoor in combinatie met de rode
kleursfeer te denken valt aan bloed, in elk geval aan vloeistof.
Ad 3; Dit onderdeel kan verder worden opgesplitst in wat we
gemakshalve boom en slang kunnen noemen. Gemakshalve want de boom lijkt
eerder op een kruis, is abstract genoeg om er een zwaard in te zien en
men kan er wijselijk van zeggen dat het deze drie dingen zijn, nog
wijselijker geen van deze drie dingen. Het is precies wat het is, een
behoorlijk abstract lijnenspel met moeilijk te achterhalen betekenis.
Als metafoor of symbool kan men er zonder veel bezwaar boom, kruis of
zwaard op toepassen maar de energiestruktuur die aan de metafoor of het
symbool ten grondslag ligt is hier nauwkeurig weergegeven. Iets
soortgelijks als wat van de
boom gezegd is kan ook van de slang worden gezegd wanneer het gaat over
zuiver beschouwing van tekening. Iets wat op een slang lijkt schijnt
over of om de boom gedrapeerd te zijn. Indien we daadwerkelijk van
slang mogen spreken kunnen we gerust stellen met een tweekoppig
exemplaar van doen te hebben. Het gaat voorlangs het verticale
bovendeel van de boom en links en rechts achterlangs haar horizontale
zijarmen of zijtakken hetgeen een driedimensionaal accent verleent aan
een hoofdzakelijk tweedimensionale uitbeelding. In deze slang een draak
te zien levert geen problemen op. Er een boog zoals van een kruisboog
in te zien wordt iets lastiger. Een geopend circuit of cirkel zal nog
weer verder gaan. De tweespalt vertoont een hoge mate van symetrie,
dat is te zeggen;gelijkwaardigheid. Zo het ene hoofd naar links neigt,
neigt het andere hoofd naar rechts en er blijft evenwicht. Tesamen met
de boom kan er aldus een weegschaal worden gezien. (de oude egyptenaren
wogen het hart van de zojuist overledene met een veer op een weegschaal)
Ad 4; Op de top van de boom is een soort vogel gezeten. De kop naar
links mogelijk uitkijkend over de linkerhelft van de boom met slang.
Wat voor de staart kan doorgaan waaiert uit over de rechterkant van de
boom met slang. Ook de vogel is uitgerust met allerlei moeilijk te
duiden attributen. De meest opvallende daarvan is een voorwerp met twee
flappen die bijeen worden gehouden door iets als gedraaid metaaldraad
of wat het ook mag wezen. Onder meer vanwege de positie aan de kop
associeer ik het met de gevlochten baard zoals die in de
oud-egyptische cultuur als waardigheidssymbool bij de farao´s in
zwang was. (huwelijksgeschenk van de vader aan de zoon) In de staart
zien we nog eens twee richtingen. Misschien zelfs vier maar dan te
beschouwen als eerst twee en dan nog eens twee.
Ad 5; Hoewel de zwevende goudgele elementen op een hoge mate van
onafhankelijkheid duiden is hun positie waarschijnlijk toch weer niet
helemaal toevallig. Twee van deze elementen stellen ongetwijfeld
dodenmaskers voor. De overige elementen kan ik niet thuisbrengen,
hoewel van een afstand naar de tekening gekeken het idee vruchten aan
de boom gestalte krijgt. (kabbalistische sefiroth) Tevens kan het
gedeelte van de losse elementen analoog worden geacht aan de kruin van
de boom.
Tantalus van Yalta
Terugkerend motief bij vergelijking van de Yaltantal en koning Pacal
zijn de boog zonder koord en pijl, de gerichtheid tot de hemel en de
oven van kosmisch kundalini-vuur. Koning Pacal toont zich eerder
geconcentreerd dan verontwaardigd.
Uit tijdschrift furore (15) over werk van Stanislav Szukalski:
Tantalus van Yalta, veroordeeld door de goden die aan de macht zijn in
een verraderlijke vergadering, staat bovenop het middelpunt oftewel de
navel van het Moederland. Het Moederland zinkt weg in een overstroming
van nederlagen. Yaltantal wil het uitschreeuwen, maar zijn mond is
dichtgebonden zodat zijn protest niet gehoord wordt. Hij licht zijn
boog op en probeert met zijn voet het boogkoord te vinden, maar hij kan
geen houvast krijgen: er is geen koord en geen pijl bij zijn boog, en
zijn boog zelf houdt zijn polsen gevangen in een vernietigende
sluiting. Zijn vuisten blijven niettemin gebald, in een symbool van de
nooit eindigende verontwaardiging die zal rijpen tot een wraakzuchtige
opstand. Achter hem stijgt de rook van de verbrandingsovens, waartegen
de vleugels van de Goddelijke Zonsopgang vastgebonden zijn, zodat die
niet in staat is over de geknechte wereld te schijnen.
(te lezen boeken; “Throughful of Pearls” Stanislav
Szukalski, Uitgever Glenn Bray 1980?, of; “The Works of
Szukalski”, uitgeverij Covici-mcGee 1923 en;
“Projects”, uitgeverij Chicago University press 1929)
de Logos
Over het slangevuur / kundalini / de opgaande kracht van de 3e Logos.
Uit Leadbeater´s boek getiteld; "Chakra’s":
Het slangenvuur is een deel der werking van het leven van de 3de Logos
nadat het zijn laagste indompeling heeft bereikt en weer aan het
opstijgen is naar de hoogte waar het vandaan kwam.
Thans weten wij dat de kracht van de 3de Logos ook weer opstijgt na
haar laagste punt bereikt te hebben, dus moeten wij ons voorstellen dat
de loodrechte lijn in het midden (figuur 3) op haar pad terug keert.
Kundalini nu is de kracht van die Uitstorting op haar terugweg, en zij
werkt in de lichamen der evoluerende schepselen in nauw contact met de
reeds vermelde primaire kracht. Die twee werken samen om het schepsel
te voeren tot dat punt, waar het de uitstorting van de 1ste Logos
ontvangen kan en een ego , een menselijk wezen, kan worden en ook
daarna nog blijven ze in de voertuigen werken. Zo putten wij Gods
machtige kracht zowel uit de aarde onder ons als uit de hemel boven
ons. Wij zijn kinderen van de aarde zowel als
van de zon.
Deze twee komen in ons bijeen en werken samen voor onze
evolutie. Wij kunnen niet de ene zonder de andere hebben, maar indien
een ervan sterk overheerst zijn er ernstige gevaren. Vandaar het risico
dat men loopt wanneer men de diepere lagen van het slangevuur
ontwikkelt vóórdat het leven in ons rein en verfijnd is.
Leadbeater; de chakra’s blz.36
De Wil/soeshoemna/akasha vormen het koord. Ida en pingala/zon en
maan/geestelijke Manas en stoffelijke Kama vormen de boog.
Kundalinikracht de pijl.
Met het oog op deze door Leadbeater genoemde gevaren lijkt het me treffend
om thans op het thema van de morele grondslag over te gaan. Indien de Raja Yoga waaraan
deze afdeling o.a. is ontleend naar behoren wordt beoefend zal men in staat blijken op veilige
wijze de kundalinikracht aan te wenden.
|
|